Apakah Therapy Craniosacral?

Apakah Therapy Craniosacral?

Terapi Craniosacral (CST) adalah berdasarkan kepada kepercayaan bahawa dengan menggunakan tekanan ringan dipamerkan melalui sentuhan tekanan ditimpa pada sistem craniosacral boleh dikurangkan, sekali gus membawa kepada kesihatan pada individu dengan syarat-syarat tertentu yang memberi kesan kepada otak, tulang belakang dan kawasan-kawasan lain badan.

Sistem craniosacral merangkumi tulang tengkorak, cecair serebrospina, saraf, dan membran yang meliputi otak dan saraf tunjang. Amalan menyeluruh juga menguatkan idea bahawa tulang-tulang tengkorak boleh bergerak dan bahawa gerakan ini memberi kesan irama craniosacral bendalir serebrospina.

Pandangan alternatif perubatan tidak sama dengan kepercayaan lebih utama dalam banyak kalangan akademik bahawa tulang yang membentuk tengkorak fius semasa remaja dan oleh itu tidak boleh bergerak.

Sejarah CST bermula dengan Pakar William Sutherland, yang pertama kali mengandaikan idea di antara tahun 1898 dan 1900. Pada tahun 1940-an Dr. Sutherland diarahkan kursus lepasan ijazah di Sekolah Amerika osteopati berhubung dengan penemuannya. Dari 1975 - 1983 Dr. John Upledger melanjutkan penyelidikan Sutherland melalui pelbagai ujian klinikal dan diterbitkan laporan mengenai CST semasa berkhidmat sebagai profesor biomekanik dan seorang penyelidik klinikal di Universiti Michigan.

Hari ini terdapat perbahasan yang luas di kalangan pakar-pakar perubatan, saintis, pesakit, dan pengamal CST dilesenkan sama ada atau tidak CST boleh menyembuhkan pelbagai penyakit dan sama ada prinsip-prinsip rawatan yang memegang sehingga penelitian perubatan.

Menurut peguam bela terdapat banyak faedah kepada rawatan CST. Ini termasuk alleviations daripada apa-apa syarat migrain, leher kronik dan sakit belakang, gangguan temporomandibular sendi (TMJ), fibromyalgia, gangguan defisit perhatian (ADD), dan sindrom keletihan kronik. Ramai pesakit dengan gangguan ini percaya bahawa rawatan CST mereka membantu mengurangkan gejala yang berkaitan dengan penyakit-penyakit dan gangguan, yang membolehkan mereka untuk hidup kehidupan yang lebih sihat.

Lawan berhujah bahawa fakta-fakta, kepercayaan dan rukun CST adalah diri mereka cacat, sama ada kerana penyelidikan tidak meyakinkan atau kerana tidak menghormati amalan yang diterima dan kepercayaan dalam bidang perubatan. Salah satu hujah utama terhadap CST adalah kepercayaan bahawa tulang tengkorak tidak boleh bergerak kecuali tekanan yang hebat, contohnya saw perubatan yang digunakan semasa pembedahan saraf, digunakan apabila tengkorak. Mereka percaya bahawa tekanan diperjuangkan oleh penyokong CST, tekanan yang dikenakan oleh hujung jari sahaja boleh membantu melegakan kesakitan dan penyakit, tidak memegang sehingga amalan perubatan yang diterima.

Pada masa ini, Institut Kesihatan sedang menjalankan ujian klinikal untuk menentukan sama ada terapi craniosacral boleh melegakan migrain, yang sukar untuk merawat ramai pesakit walaupun dengan ubat-ubatan. Setakat ini kajian menunjukkan bahawa teknik seperti yang menawarkan bantuan kepada pesakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar