Perubatan Konvensional Vs Perubatan Alternatif

Perubatan Konvensional Vs Perubatan Alternatif

Ini adalah dua sangat berbeza modus operandi dalam mendekati matlamat kesihatan fizikal dan ia adalah bernilai mengambil melihat perbezaan antara kedua-dua.

Saya berpendapat bahawa masing-masing mempunyai peranan yang sah dan kami hanya mendapat masalah dengan mereka apabila satu atau yang cuba lain untuk melaksanakan peranan yang ia tidak sesuai.

Sebagai contoh, jika anda berada dalam kemalangan kereta dan kaki yang sebahagiannya terputus dan arteri anda mengepam darah, mengambil vitamin atau minum teh hijau terus terang saya katakan tidak akan membantu sangat. Jika yang pernah berlaku kepada saya stop pertama saya, saya boleh memberitahu anda akan menjadi tidak pakar pemakanan atau chiropractor tetapi jabatan mangsa yang terdekat di mana (saya berharap) Saya akan dipam penuh anestetik dan dijahit kembali bersama-sama sekali lagi seketika. Setelah terselamat serta-merta mengancam nyawa keadaan terima kasih kepada jasa baik perubatan konvensional, yang cemerlang dalam perkara seperti, saya akan menetapkan tentang pengendalian pemakanan untuk mengoptimumkan kecekapan dengan mana badan mencapai pembaikan jangka panjang dan pemulihan - dan perubatan alternatif cemerlang di BAHAWA perkara seperti.

Jadi mari kita melihat dengan orang biasa cepat di kedua-dua modus operandi supaya seseorang boleh membuat keputusan yang adalah yang paling sesuai untuk apa sahaja ia adalah salah bertujuan untuk mengendalikan.

Perubatan konvensional cemerlang dalam kecemasan / mangsa penjagaan jenis dan dalam menangani keadaan yang mengancam nyawa. Kepada mereka senario ia membawa jumlah yang hebat kepakaran dan kebijaksanaan hanya menonton, sebagai contoh, beberapa pasukan paramedik membawa kembali kepada kehidupan kanak-kanak lemas yang hatinya telah berhenti memukul sempadan atas kesaksian keajaiban.

Ada kalanya menetapkan cepat perlu. Jika arteri anda begitu tersumbat dengan kolesterol, sebagai contoh, bahawa jika anda bergerak terlalu tiba-tiba, anda boleh jatuh mati, maka ia adalah masa untuk mengambil statin dan mendapatkan kolesterol daripada tiub seseorang asap Makan semangkuk salad atau tin sardin hanya tidak akan memotongnya. Ia adalah satu keadaan yang mengancam nyawa, jadi anda melakukan apa sahaja yang anda boleh untuk menetapkan lelaki itu dan memastikan dia bernafas.

Kemudian, apabila kecemasan segera berakhir, anda boleh melihat dengan pengendalian jangka panjang anda: diet Mediterranean dan sebagainya untuk menyelesaikan kedua-dua masalah kolesterol dan kerosakan yang dilakukan di tempat lain dalam badan dengan statin.

Di mana yang cepat-fix perlu mengambil berat sering terdapat keseimbangan di mana kematian yang dijauhkan azab tetapi pada kos beberapa kerosakan yang berlaku kepada badan dengan campur tangan. Kebanyakan daripada kita akan menganggap ini satu perdagangan yang adil.

Pendekatan konvensional untuk merawat kebanyakan penyakit, ringan atau serius, adalah secara rutin untuk memukul keadaan dengan ubat atau pembedahan. Di sini sekali lagi adalah yang cepat-fix walaupun kematian tetap ada tidak sedang dielakkan dan ubat-ubatan terutama yang direka untuk menyerang satu set gejala selalunya menyebabkan masalah dan kerosakan di kawasan lain badan.

Pendekatan perubatan konvensional adalah untuk merawat gejala, bukan punca. Sebagai contoh, jika kolesterol seseorang adalah terlalu tinggi, doktor anda akan secara rutin menetapkan statin ubat untuk mengeluarkannya dari arteri. Tidak banyak yang dilakukan untuk menyiasat dan menemui dan memahami sebab WHY, bagi individu yang, kolesterol semakin meningkat. Sebagai contoh, sebab itu mungkin tahap homocysteine ​​yang berlebihan menyebabkan badan untuk kot arteri dengan lapisan pelindung kolesterol dan homoscysteine ​​- PUNCA sebenar kolesterol yang tinggi dalam contoh ini - boleh dikawal dengan vitamin B tanpa harga untuk membayar dari segi kesan-kesan sampingan. Malah, peningkatan keseluruhan dalam kesihatan yang sering dicapai kerana tahap yang mencukupi vitamin B akan mempunyai keseluruhan spektrum manfaat.

Dadah adalah bahan kimia yang bukan merupakan sebahagian daripada evolusi badan dan beroperasi pada badan pada dasarnya kerana perkara asing. Menggunakan lagi contoh statin untuk merawat kolesterol, ubat-ubatan ini berfungsi dengan menyekat pengeluaran kolesterol di dalam hati. Ini mengendalikan gejala pengeluaran kolesterol yang berlebihan tetapi pada harga juga menghalang pengeluaran enzim penting - CoQ10 - yang merupakan kunci kepada pengeluaran tenaga di dalam otot.

Nilai kewangan mereka kepada pengeluar terletak pada hakikat yang sangat bahawa dadah tidak berlaku secara semula jadi bahan-bahan tetapi mencipta: yang mencipta mereka boleh dipatenkan. Pemilik paten itu kemudian boleh memasarkan dadah pada harga yang tinggi. Bahan-bahan seperti vitamin di sisi lain, yang berlaku dalam alam semula jadi, tidak boleh dipatenkan dan dengan itu sesiapa sahaja boleh menghasilkan dan memasarkan mereka, dan ini bermakna harga mereka perlu menjadi kompetitif.

Perubatan konvensional merawat tubuh manusia di bahagian-bahagian, bukan secara keseluruhannya: jabatan-jabatan di sekolah-sekolah perubatan dan hospital cenderung untuk menjadi organ khusus dan menghasilkan doktor yang khusus dalam satu organ atau badan fungsi. Compartmentalization ini tidak mencerminkan bagaimana tubuh dan komponennya berfungsi kerana badan adalah satu sistem yang sangat bersepadu daripada hubungan-hubungan kompleks.

Latihan kepada doktor perubatan konvensional adalah berdasarkan kepada "perubatan menyelamat," berfikir. Ia mungkin lebih-penekanan difahami memandangkan bagaimana perubatan konvensional telah memenangi permainan tersebut. Walau bagaimanapun, kami menghadapi masalah apabila cepat-fix jenis / menyelamat campur tangan dipanjangkan ke dalam rawatan jangka panjang. Sebagai contoh, penenang yang diambil untuk bertenang seseorang dengan kuat dan berbahaya gelisah mereka mungkin membunuh seseorang di sekitar mereka, jika tidak diri mereka sendiri, boleh mengurangkan krisis segera tanpa kesan sampingan melakukan kerosakan terlalu banyak jika rawatan adalah dalam jangka masa pendek .

Tetapi pergolakan adalah gejala beberapa masalah asas. Jika penenang yang digunakan sebagai penindas jangka panjang gejala di tempat untuk mencari dan merawat punca, maka kerosakan yang ia tidak kepada sistem halus saling badan akan mula menjadi jelas. Kerosakan yang boleh menjadi serius dan boleh menjadi mengancam nyawa itu sendiri.

Sementara itu, punca masalah tetap di tempat dan belum diatasi dan pencegahan penyakit menerima jauh kurang daripada penekanan oleh hak-hak akan menerima. Perubatan Alternatif di sisi lain pendekatan rawatan perubatan dengan meletakkan fokus terutamanya kepada mencari punca keadaan atau gejala dan merawat bahawa pada satu tangan dan keseluruhan kesihatan yang MENGHALANG penyakit di pihak yang lain.

Dalam bahawa rawatan daripada sasaran malady mengembalikan fungsi optimum kepada sistem yang saling berkaitan secara keseluruhan, perubatan alternatif jarang boleh mencapai penyelesaian segera tetapi ia juga jarang menyebabkan komplikasi diakibatkan oleh pendekatan cepat-fix.

Sebaliknya, pendekatan kesihatan keseluruhan cenderung untuk menghasilkan spektrum manfaat lebih luas daripada resolusi pincang tugas tertentu yang pertama bendera merah keperluan untuk pengendalian. Sekali lagi, penggunaan diet Mediterranean adalah contoh: faedahnya melampaui pengurangan kolesterol dalam arteri ke hati secara keseluruhan, buah pinggang dan kesihatan jantung, penurunan berat badan, tahap tenaga dipulihkan dan sebagainya.

Perubatan konvensional, terutamanya ubat-ubatan dengan kecenderungan mereka untuk menetapkan dalam kereta api komplikasi yang memerlukan rawatan, cenderung untuk menjadi mahal kepada kedua-dua poket individu dan kerajaan. Perkhidmatan kesihatan banyak bangsa adalah keriut di bawah beban kewangan yang disebabkan oleh penurunan kesihatan dan peningkatan kos ubat-ubatan. Perubatan Alternatif di sisi lain, oleh sebab pendekatan seluruh, yang cenderung untuk menjadi pilihan yang jauh lebih murah.

Masyarakat kita pada masa ini sedang menjalani sesuatu anjakan seismik di peringkat akar umbi dalam pendekatan mereka untuk penyembuhan kerana bilangan orang beralih kepada terapi alternatif tumbuh dari tahun ke tahun. Pemakanan sebagai sains telah maju dengan pesat, amalan seperti Chiropractics dan kinesiology semakin diakui sebagai bona fide terapi dan keyakinan dalam perubatan konvensional adalah penurunan, manakala pengeluar dadah mesti bekerja pernah sukar dan lebih kejam untuk mengekalkan bahagian pasaran mereka. Malah tokoh-syarikat pembuatan makanan, tidak sehingga kini terutamanya terkenal dengan kebimbangan mereka untuk kesejahteraan fizikal kita, telah melompat pada kereta muzik dengan tuntutan kadang-kadang hilariously yg berkembang sama sekali untuk kandungan pemakanan produk mereka.

Perubahan akar umbi tidak mencerminkan lagi dalam orientasi yang paling pengamal umum. Jadi ramai daripada mereka masih lambat untuk mengarahkan pesakit mereka untuk terapi alternatif dan pemakanan optimum. Mereka masih mencapai pad preskripsi dan menghantar pesakit dengan cepat dalam perjalanan dengan beberapa ubat untuk membatalkan gejala.

Perubatan Alternatif juga terutamanya lebih mudah untuk orang biasa, yang agak mudah boleh mempelajari banyak rukun dan terapi untuk dirinya atau menjadi agak mahir mengenai subjek pemakanan. Oleh itu pada umumnya orang biasa boleh mendapatkan kawalan ke atas nasib sendiri setakat yang kesihatannya yang bersangkutan. Ramai orang biasa, berminat pada subjek pemakanan, vitamin, mineral, enzim dan sebagainya, adalah tidak lama lagi kecewa dengan kesedaran bahawa beliau nampaknya tahu lebih lanjut mengenai subjek daripada GP beliau!

Mengapa ini budaya lag di pihak doktor berlaku?

Jawapannya mungkin terletak sekurang-kurangnya sebahagian pada hakikat bahawa daya penggerak di sebalik perubatan konvensional mempunyai untuk masa yang lama menjadi industri farmaseutikal.

Kebanyakan sekolah perubatan menerima pembiayaan besar dari industri yang mempunyai kepentingan dalam pemasaran ubat-ubatan. Melalui pengaruh ini kewangan ke atas sekolah-sekolah perubatan, ditambah pemasaran tidak henti-henti produk mereka kepada doktor dalam amalan umum, industri farmaseutikal telah mencapai pengaruh besar ke atas perubatan konvensional (apa yang dipanggil dalam perdagangan, "penguasaan spektrum penuh"), mewujudkan etos yang yang dianuti oleh kedua-dua doktor dan ahli farmasi moden, ramai daripada mereka memikirkan nilai mereka dari segi mengetahui mana ubat untuk menetapkan satu set tertentu gejala.

Terdapat faktor-faktor lain di bermain juga:

Pembiayaan penyelidikan perubatan nikmat perubatan konvensional lebih perubatan alternatif dengan margin yang besar. Sebagai contoh hanya 0.08 peratus (!) Daripada bajet penyelidikan British Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan diperuntukkan kepada penyelidikan alternatif dan keluar sebanyak $ 12 bilion diperuntukkan setiap tahun oleh Kongres untuk Institut Kesihatan, semata-mata $ 5.400.000 (yang lebih kecil 0.054% peratus oleh perhitungan saya) pergi ke Pejabat Perubatan Alternatif untuk menyiasat dakwaan kira-kira 50 terapi.

Ini pengabaian oleh kerajaan penyelidikan perubatan alternatif yang memihak kepada ubat-ubatan berasaskan dadah konvensional secara semula jadi constricts kelajuan di mana alternatif yang berkesan selamat dan kos boleh maju dalam bidang penyelidikan dan pengumpulan kepakaran. Bagaimanakah pemakanan dan sains-syarikat bersekutu telah berkembang telah ia mempunyai pembiayaan psiko-farmasi ini? Oleh itu ia adalah merugikan serius kepada rakyat yang mempunyai hak untuk mengharapkan kerajaan yang akan melindungi dan berkhidmat setakat yang kesihatan mereka yang bersangkutan.

Walaupun begitu, bidang pemakanan selama masih berjaya untuk membuat pendahuluan yang agak besar dan berkembang tahap kefahaman dalam banyak aspek lebih awal daripada yang perubatan konvensional.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar